تاثیر حافظه تصویری در کودکان

بازدید: 10323 بازدید
حاقظه تصویری

حافظه تصویری نوعی مهارت است که کودک از آن استفاده می کند تا آنچه را که می بیند درک کند.

در اینجا سؤالات و پاسخهای متداول برای کمک به درک بیشتر در مورد حافظه تصویری آورده شده است:

  • چرا آنها دارای اهمیت هستند؟
  • آنها در زندگی واقعی چگونه کار می کنند؟
  • چگونه مهارت های حافظه تصویری فرزندم را توسعه دهم؟
  • اگر فرزند من مشکل داشته باشد چه می شود؟
  • از چه منابعی استفاده می کنم؟

چرا آنها مهم هستند؟

  • درک آنچه که در مدرسه وجود دارد ، مانند خواندن ، نوشتن و ریاضیات و همچنین مهارت های زندگی مانند خواندن علائم و نقشه ها ، پیدا کردن اشیاء در یک فضای شلوغ و شرکت در سرگرمی یا کاردستی برای کودک بسیار دارای اهمیت است.
  • شناخت حروف و اعداد ، تطابق شکل ها ، تشخیص چهره ، پیدا کردن یک اسباب بازی در کمد کثیف ، خواندن علائم جاده ای – اینها همه نمونه هایی از چگونگی استفاده از حافظه تصویری در زندگی روزمره است.
  • هنگامی که حافظه تصویری به درستی توسعه نیافته باشد ، کودک هنوز هم می تواند خواندن و نوشتن را یاد بگیرد ، اما نمی تواند تلاش شناختی زیادی انجام دهد و ممکن است روند یادگیری را کند کند.

چگونه می توان از حافظه تصویری در زندگی روزمره استفاده کرد؟

مهارت حافظه تصویری از زمان شیرخوارگی رشد می کند ، زیرا کودک یاد می گیرد که روی محیط متمرکز شود و در تعامل باشد.

فراهم آوردن فرصت های زیاد برای کودک و کودک نوپا برای حرکت و بازی در محیط داخلی و خارج از خانه باعث می شود چشم ها یاد بگیرند که تمرکز کنند ، اشیاء متحرک را ردیابی کنند و اشیاء را در محیط پیدا کنند.

در اینجا مثالی از چگونگی عملکرد حافظه تصویری در زندگی روزمره عنوان میکنیم:

  • یک پسر بچه را تصور کنید که حرکتی روی یک گل مشاهده می کند. 
  • با استفاده از اطلاعاتی که از چشمان خود گرفته است ، مغز او پردازش می کند که شیء جالبی آنجا هست که فاصله ی کمی با آن دارد و پسر کوچک از خواب بلند می شود تا به آن نزدیک شود.
  • با نزدیک تر شدن ، مغز او شکل و جزئیات جسم متحرک را پردازش می کند و آن را با اطلاعاتی که در حال حاضر در مغز است مطابقت می دهد – و میفهمد این یک پروانه است! در حال حاضر کودک هیجان زده ، نزدیکتر می شود.
  • در حالی که او راه می رود ، و به پروانه نزدیک و نزدیک تر می شود ، چشمان او اطلاعات را در ۳ بعد ارسال می کند و مغز او اطلاعات را پردازش می کند و به بدنش می گوید چه موقع متوقف شود تا پروانه پرواز نکند.
  • پسر کوچک مدتی توقف میکند که بالهای زیبای پروانه را ببیند. حافظه دیداری و مهارت درک ادبی او به او این امکان را می دهد تا رنگ ها ، شکل ها و الگوهای موجود در بالها را شناسایی کند و چشم های مرکب پروانه را ببیند. (مهارت های ادراک تصویری یا حافظه تصویری وی این امکان را فراهم می آورد)
  • پروانه تصمیم به پرواز میگیرد. چشمان پسر کوچک با هم کار می کنند تا مسیر پرواز را به سمت بالای دیوار باغ پیگیری کند.
  • با الهام از جزئیاتی که دیده است ، پسر کوچک به داخل خانه می آید و با استفاده از حافظه تصویری خود آنچه دیده است را برای مادر خود تعریف و ترسیم میکند.

ادراک تصویری یا حافظه تصویری در مورد همه چیزی است که مغز شما میبیند و پردازش می کند و به شما کمک می کند تا آن را حس کنید و سپس اقدامات خود را بر این اساس هدایت کنید.

  • کودک با داشتن مهارت های ادراکی ضعیف ، ممکن است نتوانسته باشد پروانه را به عنوان پروانه مشخص کند یا رنگ ها و شکل های موجود در بالها را بشناسد.
  • او حتی ممکن است به طور تصادفی با نزدیک شدن بیش از حد ، باعث پرواز پروانه شده باشد.
  • حافظه تصویری ضعیف باعث اختلال در به خاطر آوردن و ترسیم کردن آنچه که دیده است میشود و برای او یک مسئله ی چالش برانگیز میشود.

مهارت های ادراک تصویری یا حافظه تصویری فرزندتان را توسعه دهید!

چگونه والدین می توانند به فرزندشان در توسعه مهارتهای ادراک تصویری کمک کنند؟

۱) بسیاری از فعالیت های هماهنگی دست و چشم را انجام دهید

فعالیت هایی که باعث هماهنگی دست و چشم برای افزایش مهارت های حرکتی بینایی و همچنین ادراک تصویری عمومی می شود بسیار عالی است.

۲) برای توسعه همه مهارتها از انواع فعالیتهای ادراک تصویری یا حافظه تصویری استفاده کنید

فرزند خود را در معرض انواع فعالیت ها قرار دهید تا مهارت های مختلف را پرورش دهد. مانند ماز ، شباهت ها ، تفاوت ها و…

۳) زمان صفحه نمایش را محدود کنید

اگرچه بسیاری از برنامه ها و بازی های خارق العاده وجود دارد که می توانند مهارت های بصری را توسعه دهند ، اما اغلب آنها روی طیف کاملی از مهارت های حافظه تصویری که فرزند شما به آن نیاز دارد ، کار نمی کنند .

علاوه بر این ، به دلیل اینکه آنها بی تحرک هستند و صفحه نمایش تمایل دارد که در همان فاصله دور از چشم ها باقی بماند ، سیستم تصویری برای تطبیق و توسعه مانند روشی که فرزند شما در حال بازی با ماسه ای روی زمین باشد ، به چالش کشیده نمی شود .

۴) استفاده از کاربرگ

کودک نو پا و پیش دبستانی خود را در معرض فعالیتهای ساده قرار دهید و سپس با استفاده از کاربرگ آنها را ارزیابی کنید.

اگر فرزند من مشکل داشته باشد چه می شود؟

حافظه تصویری به این بستگی دارد که مغز قبل از پردازش اطلاعات دقیقی از چشم داشته باشد.

ممکن است فرزند شما یک اختلال پردازش بینایی داشته باشد – یک متخصص کاردرمانی ، معلم درمانی یا روانشناس تربیتی باید بتواند ارزیابی های لازم را انجام دهد تا مهارت های ادراکی بصری خاص را که کودک شما با آن دست و پنجه نرم می کند ، تشخیص دهد.

از چه منابعی استفاده می کنم؟

فقط کافیست روی همین متن یا دکمه ی زیر کلیک کنید تا انواع کاربرگ های جالب را که می توانید به راحتی در خانه با فرزند خود انجام دهید ، ببینید!