بدخطی دانش آموزان کلاس اول ابتدایی

تاثیرات بدخطی در دانش آموزان
برخی از کودکان به خاطر بد بودن دست خط خود در مدرسه با مشکل مواجه می شوند.
زمانی که کودکان تلاش می کنند تا مطالب مورد نظر را با سرعت پایین و خط خوانا بنویسند به تنبلی متهم میشوند.
این مسئله بر عملکرد و اعتماد به نفس آنها تأثیر منفی میگذارد.
بدخطی دانش آموزان کلاس اول باعث بروز مشکلات زیادی می شوند.
این مشکلات عبارتند از :
- سرخوردگی در مدرسه
- عدم توانایی رقابت با همکلاسی ها
- عدم یادگیری دروس
- سرعت پایین نوشتن
- پایین بودن نمرات در کلاس و امتحانات
- دشواری در بیان افکار و عقاید به صورت کتبی
- عدم تمایل به انجام تکالیف کتبی
علائم تشخیص بدخطی دانش آموزان کلاس اول ابتدایی
- ناخوانا بودن دست خط کودک
- خودداری کودک از انجام تکالیف کتبی
- نامرتب بودن تکالیف کتبی
- نوشتار غیر پیوسته و نامنظم کودک
- کلمات و جملاتی که نسبت به خط صاف بالاتر یا پایینتر نوشته شده اند
- بعضی از حروف دیرتر برخی دیگر کمرنگ تر هستند
به طور کلی دست خط به یک دسته مهارت های کوچک متکی است که در صورت عدم وجود این مهارتها مشکلات مربوط به دست خط بد بروز می کند.
بسیاری از دانش آموزان کلاس اول آنقدر بد خط می نویسند که نوشته آنها نامرتب و خواندن آن بسیار دشوار می شود.
این مهارت ها عبارتند از :
- نوشتن حروف در اندازه مناسب
- فاصله بین حروف و کلمات
- نگهداشتن و کنترل یک مداد یا خودکار
- نگه داشتن کاغذ با یک دست در حالی که مشغول نوشتن با دست دیگر
- اعمال فشار مناسب روی کاغذ با مداد یا خودکار
- قرار دادن دست یا بازو در موقعیت مناسب
اولین مورد خوب برای بررسی علل بدخطی دانش آموزان کلاس اول این است حسن کودک خود را در نظر بگیرید به یاد داشته باشید که همه بچه ها رشد یکسانی در آموزشی مهارت ها ندارند.
بعضی از آنها نسبت به همسالان خود مدت زمان بیشتری برای یادگیری مهارت ها نیاز دارند.
برای اینکه کودک بتواند نوشتن را به نحو احسن انجام دهد لازم است از سلامت کافی در زمینه های جسمی و روانی برخوردار باشد
در اینجا عواملی که به نوعی در بدخطی دانش آموزان کلاس اول موثرند یادآوری می شود :
- چپ دستی
- نبود ید کافی
- عوامل روحی
- عدم غلبه طرفی مغز
- اختلال در عملکرد دست و انگشتان به دلیل ضایعات عصبی
- مشکلات بینایی
- مشکلات استخوانی
- مشکلات روانشناختی
نقش خانواده در یادگیری مهارتهای کودکان پر رنگ است در صورتی که خانواده در برابر یادگیری کودک خود بی تفاوت باشد به پیگیری و پیشرفت آن اهمیتی ندهد نمیتوان انتظار داشت کودک رشد در تواناییهایش داشته باشد.
زندگی در خانواده هایی که مشکلات زیادی در آنها وجود دارد ممکن است منجر به فشارهای عاطفی در کودک شود فشارهای عاطفی کودک مانع از تمرکز و توجه لازم در یادگیری مهارتهای عمومی شود.
کاربرگ های موثر در دست ورزی جهت بهبود بدخطی دانش آموزان کلاس اول
نکته مهم : باید در نظر داشت این است که در صورت مشاهده عدم توانایی کودک با او برخورد تندی صورت نگیرد.
از طرفی والدین نباید تسلیم نمی توانم گفتن های کودک شوند .
با صرف وقت کافی و استفاده از استراتژی تشویق و تقویت مثبت به کودکان کمک کنیم که:
- به حس خودباوری لازم برای انجام فعالیت ها دست یابد
- مهارت های دست ورزی آنها تقویت شود
- بتوانند مستقل تر و توانا تر شوند
دختر من الان کلاس اوله، هر وقت تو مدرسه تکلیف مینویسه خط خوبه ولی تو خونه خط بده، اگه بالا سرش نباشیم که خطش افتضاحه.
خیلی سعی میکنم با تشویق خطش خوب بشه ، ولی تا حالا که فایده نداشته😪
سلام و عرض ادب خدمت شما
سوالات و مشکلات درسی و تربیتی خود را به طور کاملا رایگان در بخش پرسش و پاسخ سایت مطرح کنید:
👇👇
https://mashghonline.ir/forums
کاربرگ خوشنویسی تون عالی بود
خواستم تشکر کنم
خط پسرم عالی شد
ممنون
سلام پسرم کلاس اول هستن خیلی بد خط مینویسه ولی درست مین. یسه تو خونه که بهش فرصت برای نوشتن بهش میدم خوب مینویسه حتی املاش نمیگم عالی ولی خوب مینویسه
تو کلاس تازه حضور ی شده میفرستم آنقدر بد خط مینویسه که معلمش دفترش رو قبول نمیکنه ناخوانا البته فکر میکنم فرصت کافی برای نوشتن بهش نمیده چون نمیرسه با معلم پیش بره تو هم تو هم مینویسه وگر نه تو خونه بد خط مینویسه ولی درست مینویسه
امروز دومین بار ی هست که املای مدرسه اش اینجوری شده البته میگه معلمم رو دوست ندارم
من امروز دارم سکته می کنم نمیدونم چکار کنم
لطفا فکر ی به حال من بکنید چکار کنم