بدخطی دانش آموزان کلاس اول

بازدید: 3042 بازدید

بدخطی دانش آموزان کلاس اول ابتدایی

تاثیرات بدخطی در دانش آموزان


 

برخی از کودکان به خاطر بد بودن دست خط خود در مدرسه با مشکل مواجه می شوند.

زمانی که کودکان تلاش می کنند تا مطالب مورد نظر را با سرعت پایین و خط خوانا بنویسند به تنبلی متهم می‌شوند.

این مسئله بر عملکرد و اعتماد به نفس آنها تأثیر منفی می‌گذارد.

بدخطی دانش آموزان کلاس اول باعث بروز مشکلات زیادی می شوند.

 

این مشکلات عبارتند از :

  • سرخوردگی در مدرسه
  • عدم توانایی رقابت با همکلاسی ها
  • عدم یادگیری دروس
  • سرعت پایین نوشتن
  • پایین بودن نمرات در کلاس و امتحانات
  • دشواری در بیان افکار و عقاید به صورت کتبی
  • عدم تمایل به انجام تکالیف کتبی

 

علائم تشخیص بدخطی دانش آموزان کلاس اول ابتدایی

  • ناخوانا بودن دست خط کودک
  • خودداری کودک از انجام تکالیف کتبی
  • نامرتب بودن تکالیف کتبی
  • نوشتار غیر پیوسته و نامنظم کودک
  • کلمات و جملاتی که نسبت به خط صاف بالاتر یا پایین‌تر نوشته شده اند
  • بعضی از حروف دیرتر برخی دیگر کمرنگ تر هستند

 


به طور کلی دست خط به یک دسته مهارت های کوچک متکی است که در صورت عدم وجود این مهارتها مشکلات مربوط به دست خط بد بروز می کند.


 

بسیاری از دانش آموزان کلاس اول آنقدر بد خط می نویسند که نوشته آنها نامرتب و خواندن آن بسیار دشوار می شود.

 

این مهارت ها عبارتند از :

  • نوشتن حروف در اندازه مناسب
  • فاصله بین حروف و کلمات
  • نگهداشتن و کنترل یک مداد یا خودکار
  • نگه داشتن کاغذ با یک دست در حالی که مشغول نوشتن با دست دیگر
  • اعمال فشار مناسب روی کاغذ با مداد یا خودکار
  • قرار دادن دست یا بازو در موقعیت مناسب

 

اولین مورد خوب برای بررسی علل بدخطی دانش آموزان کلاس اول این است حسن کودک خود را در نظر بگیرید به یاد داشته باشید که همه بچه ها رشد یکسانی در آموزشی مهارت ها ندارند.

 بعضی از آنها نسبت به همسالان خود مدت زمان بیشتری برای یادگیری مهارت ها نیاز دارند.

 


برای اینکه کودک بتواند نوشتن را به نحو احسن انجام دهد لازم است از سلامت کافی در زمینه های جسمی و روانی برخوردار باشد



 

در اینجا عواملی که به نوعی در بدخطی دانش آموزان کلاس اول موثرند یادآوری می شود :

  • چپ دستی
  • نبود ید کافی
  • عوامل روحی
  • عدم غلبه طرفی مغز
  • اختلال در عملکرد دست و انگشتان به دلیل ضایعات عصبی
  • مشکلات بینایی
  • مشکلات استخوانی
  • مشکلات روانشناختی

 

 نقش خانواده در یادگیری مهارتهای کودکان پر رنگ است در صورتی که خانواده در برابر یادگیری کودک خود بی تفاوت باشد به پیگیری و پیشرفت آن اهمیتی ندهد نمی‌توان انتظار داشت کودک رشد در توانایی‌هایش داشته باشد.

 

زندگی در خانواده هایی که مشکلات زیادی در آنها وجود دارد ممکن است منجر به فشارهای عاطفی در کودک شود فشارهای عاطفی کودک مانع از تمرکز و توجه لازم در یادگیری مهارتهای عمومی شود.

 


کاربرگ های موثر در دست ورزی جهت بهبود بدخطی دانش آموزان کلاس اول

نکته مهم : باید در نظر داشت این است که در صورت مشاهده عدم توانایی کودک با او برخورد تندی صورت نگیرد.



 

از طرفی والدین نباید تسلیم نمی توانم گفتن های کودک شوند .

با صرف وقت کافی و استفاده از استراتژی تشویق و تقویت مثبت به کودکان کمک کنیم که:

  • به حس خودباوری لازم برای انجام فعالیت ها دست یابد
  • مهارت های دست ورزی آنها تقویت شود
  • بتوانند مستقل تر و توانا تر شوند

دانلود اپلیکیشن موبایل مشق آنلاین

اسلاید قبلی
اسلاید بعدی