مهارت پیش از نوشتن برای کودکان پیش دبستانی

بازدید: 10747 بازدید
مهارت پیش از نوشتن

مهارت پیش از نوشتن

مهارت های پیش از نوشتن یکی از مهارت های اساسی کودکان است که باید قبل از شروع به نوشتن آنها را توسعه دهند.

 


این مهارت ها به توانایی کودک در نگه داشتن و استفاده از مداد و توانایی ترسیم ، نوشتن ، و رنگ آمیزی کمک می کند


 

چرا مهارت آمادگی نوشتن (پیش از نوشتن) مهم است؟

مهارت های آمادگی قبل از نوشتن برای کودک ضروری است:
  • تا بتواند توانایی نگه داشتن و جابجایی مداد را روان و مؤثر توسعه دهد.

  • دست خط خوانا و تمیزی داشته باشد.

 

هنگامی که این مهارت ها توسعه نیافته باشند:
  • به دلیل عدم توانایی در نوشتن خوانا و به دنبال آن خستگی در کلاس درس ، در نهایت به ناامیدی منجر شود.

  • می تواند کاهش اعتماد به نفس کودک و همچنین عملکرد ضعیف تحصیلی را در پی داشته باشد.

 

تقویت ساختار بدن:

استحکام دست و انگشت:
  • توانایی اعمال نیرو با استفاده از دست و انگشتان است که قدرت عضلات لازم را برای حرکت کنترل شده مداد امکان پذیر می کند.

 

صحیح نگه داشتن مداد:

 

هماهنگی چشم و دست:
  • توانایی پردازش اطلاعات دریافت شده از چشم برای کنترل ، راهنمایی و هدایت دستها در انجام کارهایی مانند دست خط

 

یکپارچه سازی دو دست:
  • استفاده از دو دست با هم (به عنوان مثال: نگه داشتن و حرکت مداد با دست غالب در حالی که دست دیگر با نگه داشتن کاغذ به نوشتن کمک می کند)

 

قدرت شانه:
  • استحکام و قدرت شانه در نگه داری و حرکت های موزون با مداد بسیار تاثیر گذار است.

 

دستکاری اشیاء:
  • توانایی در دستکاری ماهرانه اشیاء (از جمله: نگه داشتن و حرکت مداد و قیچی) و استفاده از ابزارهای روزمره (مانند: مسواک، برس مو، قاشق و چنگال)

 

ادراک تصویری (حافظه تصویری):
  • توانایی مغز در تفسیر و ایجاد تصاویر بصری که توسط چشم ها مشاهده می شود.

 

تسلط بر دست:
  • استفاده مداوم از دست برای عملکرد و تسلط، ضروری است.

انتخاب در مشق آنلاین

تشخیص ضعف در مهارت پیش از نوشتن

اگر كودكی در مرحله آمادگی نوشتن مشكل داشته باشد
ممكن است:

  • دست گرفتن مداد برایش ناخوشایند باشد.

  • در کنترل یک مداد برای رنگ آمیزی، نقاشی و نوشتن مشکل داشته باشد.

  • تمایل به استفاده از تمام دست خود برای دستکاری اشیاء به جای یک یا چند انگشت

  • عدم داشتن تحمل برای فعالیتهای مبتنی بر مداد داشته باشد.

  • دست خط نامرتب یا کند داشته باشد.

  • هنگام رنگ آمیزی از خط بیرون بزند یا توانایی ماندن در نقطه چین ها را نداشته باشد.

  • در کار کردن با مداد ، فشار نامناسب روی کاغذ بیاورد (یا خیلی محکم، که اغلب نوک مداد را می شکند، یا خیلی ضعیف)

  • استحکام اندام فوقانی بدن (شانه های ضعیف) داشته باشد.

  • برای انجام کار با دو دست مشکل داشته باشد.

  • هماهنگی چشم و دست ضعیفی داشته باشد.

  • از نظر کلامی ماهر باشد، ولی در تبدیل کلام به نوشتار مشکل داشته باشد (مانند نوشتن، ترسیم)

انتظارات مهارت پیش از نوشتن
12 ماه
به طور تصادفی خط میکشد / افقی یا دایره ای خط می کشد / دایره ای را میتواند تقلید کند.
24 ماه
یک خط عمودی یا یک خط افقی یا یک دایره را میتواند تقلید کند.
4-5 سال
(+) میکشد، میتواند یک خط را ردیابی کند، یک مربع را کپی کند خطوط ( / و \ ) را کپی کند، (X) را تقلید می کند، (Δ) را تقلید میکند، مداد را در موقعیت قابل قبول به دست میگیرد.
5-6 سال
میتواند تفاوت بین یک خط بزرگ یا کوچک یا منحنی را تشخیص دهد.

ضعف در مهارت پیش از نوشتن

ممکن است با مشکلات زیر همراه باشد:

رفتار: 
  • کودک ممکن است از مشارکت در مهارت های مربوط به نوشتن (کار با مداد) و سایر کارهای حرکتی خودداری کند.

 

عزت نفس:
  • زمانی که کودک عملکرد خود را نسبت به همسالان خود میبیند به عزت نفس آنها خدشه وارد میشود.

 

عملکرد تحصیلی:
  • عملکرد مثبت تحصیلی آنها تضعیف می شود.

  • انجام تکالیف آنها کندتر می شود.

  • کسب مهارت ها آهسته تر انجام میشود. (مثلاً یادگیری نوشتن نام خود یا ترسیم یک شخص)

 

مراقبت از خود: 
  • مشکل در انجام فعالیت های روزمره ی زندگی (مانند غذا خوردن ، مسواک زدن، شانه کردن مو و…)

 

اجتناب: 
  • ترجیح می دهند دیگران وظایف حرکتی آنها را انجام دهند، نه اینکه خودشان انجام دهند.
انتخاب در مشق آنلاین

برای بهبود مهارت پیش از نوشتن چه کاری می توان انجام داد؟

تعامل: 

  • مشارکت در فعالیتهایی مانند: نقاشی، پازل، باز کردن ظروف، نخ داخل سوزن کردن یا سایر کارهای مرتبط را تشویق کنید.

 

تقویت انگشتان:

  • تمریناتی را انجام دهید که فقط از یک یا دو انگشت استفاده می کنند.

 

تشویق:

  • هنگامی که فرزند شما درگیر فعالیت های حرکتی است، به خصوص اگر در حال انجام یک فعالیت دشوار باشد او را تشویق کنید.

 

استحکام دست و انگشت

  • به عنوان مثال: تمیز کاری، استفاده از پاک کن، استفاده از موچین، بازی با خمیر، گیره و…

 

هماهنگی دست و چشم:

  • فعالیت هایی را انجام دهید که شامل هماهنگی دست و چشم است (به عنوان مثال هدف گرفتن و پرتاب)

 

قدرت اندام فوقانی:

  • فعالیتهایی که باعث تقویت قدرت اندام فوقانی می شوند را انجام دهید (مثلاً بالا رفتن از نردبان ، پیاده روی و…)

تمرین های مرتبط با تقویت مهارت پیش از نوشتن:

  • پروژه های قیچی کاری که ممکن است شامل برش اشکال هندسی و… باشد تا بتوان آنها را در کنار هم چسباند تا از این قبیل عکس هایی مانند ربات ، قطار یا خانه بسازید.

  • فشردن انگشت برای گرفتن اشیاء

  • نوشتن روی یک سطح عمودی

  • فعالیت های روزانه ای که نیاز به قدرت انگشتان دارد. (مانند باز کردن ظروف و…)

  •  تمرین نقاشی اشکال ( l ، – ، O ، + ، / ، مربع ، \ ، X و Δ)

  •  با استفاده از جعبه های قدیمی، کارتن های تخم مرغ، پشم، کاغذ و… کاردستی درست کنید.

  • ساخت و ساز: ساختن برج با لگو و سایر اسباب بازی ها

 

هنگامی که کودکان در مهارت پیش از نوشتن مشکل دارند

ممکن است با مشکلات زیر همراه باشند:

  • مشکلات در نوشتار و تسلط بر اعداد

  • عدم توانایی نوشتن نام خود یا ترسیم تصاویر مناسب سن خود

  • فشار و اضطراب بیش از حد کودک در مدرسه به دلیل دشوار شدن مطالب

  • عدم پاسخگویی در امتحانات کتبی در زمان مشخص شده

  • عزت نفس پایین مخصوصا وقتی که کودک توانایی های خود را با همسالان خود مقایسه می کند.

  • مشکل در ساختن ساخت و سازها (مانند: پازل ، لگو)

مهارت های پیش از نوشتن یکی از مهارت های اساسی کودکان است که باید قبل از شروع به نوشتن آنها را توسعه دهند.

اگر کودک بدخط است، یا کند مینویسد، در مهارت های پیش از نوشتن و دست ورزی دچار ضعف است.